12 Nisan 2014 Cumartesi

BİR KİTAP ÖNERİSİ; YALNIZ SENİ ARIYORUM-NAHİT HANIM'A MEKTUPLAR

Geçen gün D&R’ da kitaplara bakarken bir kitap dikkatimi çekti. “Yalnız Seni Arıyorum-Nahit Hanım’a Mektuplar” Yapi Kredi Yayınları (YKY) tarafından yayınlanmış.

Orhan Veli’nin en büyük aşkı Nahit Hanıma yazdığı mektupları Murat Yalçın derlemiş.

Orhan Veli’ nin şiirlerinin sıkı bir okuyucusu olarak kitabın ilgimi çekmemesi imkansızdı. Aldım tabii. Fakat vakitsizlikten bir türlü okuyamamıştım. Bugün bir çırpıda okudum ve paylaşmak istedim.

Kimdir Nahit Hanım? Samet Ağaoğlu’nun  anılarında “Rönesans gibi kadın” diye tanımladığı, Cemal Süreyya’nın  “bin dokuz yüz yirmi üç gibi kadın ya da Cumhuriyet gibi kadın da  diyebiliriz” satırlarıyla ifade ettiği tam bir Cumhuriyet kadınıdır  Nahit Hanım.

Orhan Veli’nin;

“Bir de sevgilim vardır, pek muteber,
İsmini söyleyemem,
Edebiyat tarihçisi bulsun” dizelerindeki unutulamayan, derin bir aşkla bağli olunan sevgilidir Nahit Hanım.

Kitabın editörü Murat Yalçın; Nahit Hanım için “Orhan Veli’nin 36 yıllık ömrünün en büyük sevdası denilebilir” diye yazmış.

Nahit Hanım 1909 yılında doğmuş. Ankara kız lisesinde ve İstanbuldaki liselerde öğretmenlik yapmış, edebiyatı öğrencilerine sevdirmiş, eğitimci Halil Vedat Fıratlı ve şair Arif Damar ile evlilikler yapmış, Orhan Veli’nin en büyük aşkı olarak tanınmış bir Cumhuriyet kadını.

Orhan Veli’nin kendisine yazdığı mektupları Orhan Veliden sonra yaşadığı 52 sene boyunca kimseyle paylaşmamış, bu mektupları yayınlaması için yapılan tüm teklifleri geri çevirmiş bir hanımefendi O.

Kitabı oluşturan mektupları okurken satırlarda Orhan Veli’nin yaşamındaki güçlükleri, parasızlığı, bu parasızlık içinde bile aşkında yaşam gücü bulmasını yüregimde ince bir sızı ile okudum.

Nahit Hanım’a yine aşkını, özlemini anlattığı bir mektubunda “O'nun yanına Ankaraya gitmek istediğini ama hem yol parasını tedarik edemediğini, hem de yol parası bulsa bile sırtında pardesüsü olmadığını, ayakkabılarının ise hala yazlık ayakkabı olduğunu” yazıyor ama bu kadar çaresiz bir parasızlıkta bile satır aralarına aşkını sığdırıyor, aşkından yaşam gücü buluyor.


Ne yazık ki edebiyatçı’nın ressam’ın değerini yaşarken bilmiyoruz. Bugün aşkı, sevgiyi anlatmak için şiirlerinden alıntı dizelere başvuruyoruz ama yaşarlarken umursamıyoruz bile.


Orhan Veli'ye zaten hayrandım, Nahit Hanıma da hayran oldum aşkına vefasına, aşkına saygısına. Yerinde başka biri olsa o mektuplardan ne romanlar yazdırır, ne paralar kazanırdı. O sandığına ve yüreğine gömmeyi tercih etmiş bu büyük aşkı. Işıklar içinde yatsın. Umarım gittikleri yerde beraberlerdir, kavuşmuşlardır.

 Ruhları şaad olsun

Hiç yorum yok:

Yorum Gönder